Ida Gerhardt "Dolen en dromen" (Een dwaaltocht door Zutphen)
Ik ben zomaar met groot verlof geweest,
anderhalf etmaal op een uur na;
en tevens werd mij onverwacht verleend
een helderheid van horen en van zien
waaraan ook het geringste niet ontging,
al was het maar een varentje in de voeg
van een vervallen muur, - En tegelijk
was ik volkomen uit de tijd getild:
gisteren, morgen of vandaag - och kom!
Anderhalf etmaal ben ik omgegaan
-mezelf ontkomen, eindelijk mezelf-
dolend en dromend in een kleine stad,
waar alles stem kreeg, alles open ging.
Steeds wetend: zo kan het maar eenmaal zijn.
Opmerking:
De stad is misschien de omgeving met de meeste kans om even aan de eeuwigheid te raken.
Uit: "Zarathustra, de eerste profeet van Christus" en "De Gatha's van Christus"
van D.J. van Bemmelen Uitgeverij Vrij Geestesleven
Pag. 77
In de verschijnselen van de natuur, in de werking der maansfeer, komen de ritmische processen tot uitdrukking. Men denke bv. aan eb en vloed, aan de periodiciteit der voortplantingskracht. Deze ritmische processen zijn een onderdeel van het veel grotere ritme in het wereldal; dag en nacht, jaargetijden. Daarbij is dan het hele zonnestelsel betrokken, aan de ene kant in verhouding tot vaste sterren, aan de andere kant tot de aardse wereld. In de mens staat het ritme van ademhaling en bloedsomloop ook in verband met het kosmische ritme. De mens ademt 18 maal in de minuut en in 24 uur ademt hij 25920 keer. Dit getal van de menselijke ademhaling gedurende de dag komt overeen met het aantal jaren, waarin de zon door de hele Dierenriem gaat, d.w.z. het grote Platonische jaar. De menselijke ademhaling en de kosmische beweging van de zon staan in volmaakte verhouding tot elkaar.
Pag. 91
De vier eerste groepen Gatha's staan gelijk met de delen van de oude ceremonie bij de inwijding. Later heeft deze cultus een afspiegeling gevonden in de misdienst.
De delen daarvan zijn gewoonlijk genoemd:
1. Verkondiging door het woord - evangelie
2. het offer - offertorium
3. de verwandeling - transsubstantiatio
4. de vereniging - communio
Deze indeling is ook de gebruikelijke voor de trapsgewijze inwijding der mysteriescholen. Het eerst werd de kandidaat de leer verkondigd, opdat hij zijn ziele-engelkracht versterkte en voorbereidde. Dan werd het offer gebracht van zijn eigen wezen, zodat hij afstand deed van zijn aardse wensen en begeerten en zich geheel overgaf aan de hogere wereld der geesten. Door deze overgave verliet hij dan zijn eigen lichamelijke hulsels; hij ging over in een toestand van doodsslaap. In deze toestand maakt hij de eigenlijke inwijding door.
2 Comments:
Hoi peter,
Ik ben helemaal verrast door je citaat over de stadia van inwijding.
Mijn indruk van een aantal opmerkingen op je weblog van de afgelopen tijd was dat jij je daar niet door aangesproken voelt. Verklaar je nader.. wanneer je dat wilt, natuurlijk.
groet van Anneke
Peter, omdat het hier zo goed bij aansluit: speciaal voor jou in avant-premiere mijn volgende stukje voor Oase (onder embargo tot het zomernummer verschenen is!)
Hartelijke groet, Johan Heirman
Het prieel
Om ten volle de vrijheid te ervaren die een tuin je kan schenken moet je jezelf er in beschouwing kunnen verliezen. Een tuin is niet af, als er niet een rustige en beschutte plek is waar je je kan verbergen voor andermans dwingende blikken. Het is al voldoende als in de schaduw van een boom of een met rozen begroeide gloriette een gemakkelijke zetel staat. Comfortabel, zodat je moeiteloos lange tijd ontspannen kan stilzitten. Daar kan je je terugtrekken op zo’n snikhete, overrijpe zomerdag, zo’n dag dat je van de weerman niet mag bewegen omdat er weer eens te veel ozon in de lucht is. Zorg dat je niet gestoord kan worden en zet je mobieltje uit. Sluit je ogen, en laat alle spanning uit je lichaam wegebben. Wees stil, volkomen stil. Laat niets je geest verontrusten, ook niet de geluiden die je van buiten af bereiken.
Tracht niet, de gedachten die zich aandienen weg te drukken. Zie ze komen en gaan. Stel je voor dat je een holle bamboestengel bent waar de wind in ruist. Laat al je bekommernissen voor wat ze zijn. Laat eerst de angst varen, ook de angst voor je eigen dood, die meest destructieve van alle emoties. Ban dan uit: de woede en de haat. Laat àchter jou spijt en verdriet om jezelf en anderen. Laat je woelige geest tot rust komen, tot hij zo kalm is als een spiegelend glad watervlak. Word je bewust van je ademhaling. Je ademt rustig en diep zonder ook maar iets te dwingen. Adem kracht in, adem vrede uit. Trek je bewustzijn terug naar dat ene punt waar je adem in en uit gaat, tot het je niets meer lijkt te zijn dan een flikkerend punt van geconcentreerde energie op het raakvlak van complex golvende membranen, en het ik nog enkel een schijngestalte.
Laat je dragen door de kosmos. Ervaar de eenheid in de veelheid. Beleef dit ene ogenblik en weet dat het samenvalt met de eeuwigheid. Hier geen troebelheid, maar stralende klaarte. Aanvaard jezelf zoals je bent, zoals een rivier die trager en breder wordt naarmate hij de zee nadert. Het is beter, niet op te worstelen tegen een stroom waartegen je je niet kan verzetten. Heb vrede met uw verleden, wat het ook geweest is. Aanvaard vol vertrouwen de toekomst, welke die ook moge zijn. Met enkel de liefde als kompas zeil je het onbekende in, niet wetende of daar nog ergens een Haven ligt. Hier, in de menselijke geest, liggen de laatste onbekende continenten.
Richt je naar die plek in jezelf die eeuwig is. Straal alleen maar vrede uit. Word één met de zanglijster die zingt boven je hoofd. Dan groeit de tuin om je heen, en verbindt je met het Al. Jij wordt de tuin.
Een reactie posten
<< Home